ابزار وردپرس

آشنایی با ابزار طراحی سایت به وسلیه وردپرس

ابزار وردپرس

آشنایی با ابزار طراحی سایت به وسلیه وردپرس

در این وبلاگ با با ابزار طراحی سایت به وسلیه وردپرس آشنا خواهید شد

وردپرس چیست؟

سه شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷ ب.ظ

قطعا شما هم از وردپرس زیاد شنیده اید و میدانید که محبوب ترین سایت ساز جهان هم اکنون وردپرس است. اما در این مقاله میخواهیم کمی بیشتر با وردپرس آشنا شویم.

 

طبق گفته ویکی پدیا:

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (به انگلیسی: CMS) برای راه اندازی و ایجاد سایت‌ها و وبلاگ‌ها است. وردپرس (به انگلیسی: Wordpress) در ابتدا تنها یک سیستم رایگان وبلاگ‌نویسی بود که امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می‌داد و سپس به صورت یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم‌افزار متن باز برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شد.

وردپرس با زبان برنامه‌نویسی پی اچ پی نوشته شده و توسط مای‌اس‌کیوال پشتیبانی می‌شود. همچنین نسخه‌ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است. وردپرس در ادامه راه پروژهٔ موفق b۲ است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ(توسعه‌دهندهٔ اصلی وردپرس) پیش نهاد و از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت بر روی هاست شده‌است.

در حال حاضر بیش از ۷۶ میلیون وب سایت در جهان با این CMS راه اندازی شده‌است.

اما اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم باید گفت:

وردپرس، یک سیستم سایت ساز و پکیج راه انداز وب سایت، فروشگاه اینترنتی و وبلاگ (از هر نوع و هر مدل است) که به صورت رایگان شما می توانید آنرا از طریق وب سایت رسمی وردپرس (فارسی یا انگلیسی) دانلود کرده و بر روی فضای اینترنتی خود نصب کنید (فضای اینترنتی همان فضایی است که سایت شما و محتویات آن بر روی آن فضا قرار میگیرد) و سپس وب سایت خود را به طور کامل با جزئیات و امکانات متفاوت و طرح دلخواه بر روی آن راه اندازی کرده و مطالب و بخشهای مختلف سایت را خودتان مدیریت کنید.

طراحی سایت با وردپرس

شما با استفاده از وردپرس به آسانی در چند دقیقه بدون هیچ دانشی از برنامه نویسی می توانید هر نوع سایتی را که بخواهید به صورت کاملا حرفه ای راه اندازی کنید. مدیریت وردپرس بسیار آسان است به گونه ای که شما می توانید در هر زمانی که بخواهید بدون نیاز به هیچ وسیله ی جانبی با موبایل یا کامپیوتر تمام قسمت های سایت خود را مدیریت کنید. و کمتر از دو ساعت می توانید کار با آن را یاد بگیرید.

 

شما اگر هیچ شغل یا حتی ایده ای ندارید با وردپرس می توانید برای خود کسب درامد کنید بدین صورت که با یادگیری آن یک وب مستر شوید و برای دیگران سایت طراحی کنید در صورتی که تمایل به یادگیری وردپرس دارید از دوره آموزش وردپرس فصل وردپرس استفاده کنید. خب در ادامه به سایر توضیحات مختلف وردپرس می پردازیم.

چرا از وردپرس (wordpress) استفاده کنیم؟

چند تا دلیل برای استفاده از این سیستم رو اینجا مطرح می کنیم:

۱. محبوبیت زیاد :

نزدیک به ۷۴,۶۵۲,۸۲۵ سایت در سراسر اینترنت از وردپرس استفاده می کنند. چیزی حدود ۲۶% کل وبسایت های موجود! روزانه ۵۰۰۰۰ سایت با وردپرس راه اندازی می شوند و چیزی حدود ۶۰ میلیارد پست در ماه به وسیله وردپرس ارسال می شود. با نگاهی به Google Trends و افزودن سایر سیستم های مدیریت محتوا میبینیم که در چند سال اخیر استفاده از لغت وردپرس بسیار بسیار بیشتر از سایر سیستم هاست. بجورایی میشه گفت که مهاجرت به وردپرس داره توسط همه صورت میگیره.

2. متن باز بودن و رایگان بودن وردپرس

متن باز بودن وردپرس این کمک و می کنه که بسیاری از توسعه دهندگان در سراسر دنیا به راحتی می تونند افزونه های مختلفی رو برای وردپرس آماده کنند و قابلیت های بیشتری رو اضافه کنند. همچنین این سیستم مرتب بروزرسانی میشه و مشکلاتش برطرف میشه و شما می تونید از داخل پنل مدیریت سیستم خودتونو بروزرسانی کنید. یه نکته خوب دیگه اینه که وردپرس کاملاً رایگانه! شما بدون هیچ هزینه های میتونید سایت خودتونو راه اندازی کنید (توجه: باید دامنه و هاست رو خریداری کنید)

۳.هماهنگ با موتورهای جستجو

امکاناتی که وردپرس در اختیار شما قرار میده اونقدر خوب هستش که شما با کمی فعالیت روی سایتتون و کار کردن روی کلمات کلیدی مورد نظرتون میتونید در موتورهای جستجو بهترین وضعیت رو نسبت به سایر سایت ها داشته باشید.

۴.امنیت خوب

با توجه به اینکه وردپرس تقریباً ۱/۴ کل سایت ها رو شامل میشه پس خیلی طبیعیه که هدف بسیاری از هکر ها قرار میگیره. اما بسیاری از مهندسین امنیت با پیدا کردن مشکلات امنیتی این CMS به این سیستم کمک می کنند تا امنیتشو بهبود ببخشه.

۵.قابل طراحی سایت به شکل دلخواه

با توجه به این که قالب ها و افزونه های بسیاری برای وردپرس طراحی شده است شما می تونید با چند کلیک و کمی خلاقیت سایت خودتونو به هر شکلی که میخواهید در بیارید.

۶.پنل مدیریت قدرتمند

 

با توجه به اینکه برای اکثر کسانی که وارد حرفه و هنر طراحی سایت میشند اطلاعات سایت سازی چیز خیلی پیچیده ای هست، پنل مدیریت وردپرس با گزینه های فراوان قدرت بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار میده که به راحتی میتونند به تمامی امکانات خود مسلط بشند.

۷. مناسب برای کسب و کار شما

اگر شما یک کسب و کار نوپا دارید و نیاز به داشتن یک سایت برای معرفی خودتون و یا نیاز به یک فروشگاه برای فروش دارید وردپرس به راحتی این امکانات رو در اختیارتون قرار میده. شما بدون هیچ هزینه ای و تنها در عرض چند ساعت میتونید نسخه اولیه ی سایت خودتونو آماده کنید و به مرور به رفع مشکلاتش بپردازید.

۸.قابلیت چند زبانه کردن سایت شما

اگر نیاز دارید یک سایت بین المللی بسازید به زبان های مختلف ، به وسیله افزونه هایی که برای این قابلیت طراحی شده اند میتونید سایتتون رو به چند زبان در اختیار مخاطبان بیشتری از سراسر دنیا قرار بدید.

۹.نمایش مناسب در سایر دستگاه ها

 

با استفاده از وردپرس و قالب های واکنشگرا، سایت شما در سایر دستگاه ها از جمله موبایل و تبلت و … به شکل مناسب و با اندازه مناسب نمایش داده میشه که همین نکته ساده به مخاطبان شما کمک می کنه تا به سادگی بتونند مطالب سایت شما رو دنبال کنند.

۱۰. امکان پست گذاری،دسته بندی ، تعیین میزان سطح دسترسی کاربران

با استفاده از وردپرس شما به راحتی و در عرض چند دقیقه میتونید مطلب خودتونو به نمایش بگذارید و برای اون مطلب یک دسته  یا موضوع انتخاب کنید. همچنین افرادی که در سایت شما ثبت نام می کنند می توانند جزو دسته نویسنده ها یا مدیران و … قرار بگیرند.

هسته ی اصلی این سیستم شامل موارد زیر است:

 

  • نوشته ها و برگه ها
  • رسانه
  • پیوند هادسته ها و برچسب ها
  • قوانین و شناسنامه ی کاربران
  • خروجی های RSS، Atom و OPML
  • آدرس های اینترنتی سازگار با موتورهای جستجو
  • محافظت در برابر اسپم
  • بروزرسانی خودکار
  • گسترش آسان

 

وردپرس همانند API گسترده خود، یک سیستم قالب سازی قوی دارد. هر فرد آشنا با زبان PHP می تواند ویژگی های ظاهری سایت و یا حتی نحوه ی عملکرد سیستم وردپرس را تغییر دهد و آن را منطبق با نیاز خود، طراحی نماید.

از قسمت های قابل گسترش در وردپرس می توان به پوسته ها، ابزارک ها و افزونه ها اشاره کرد. برای این کار شما می توانید، هزاران قالب و افزونه را از آدرس www.wordpress.org دریافت نموده و استفاده کنید.

سازگاری با موتورهای جست و جو

در کنفرانس WordCamp سانفرانسیسکو، مت کاتز از کارکنان گوگل اعلام کرد که وردپرس بهترین پلت فرم وبلاگ نویسی است که سازگار با موتورهای جست و جو می باشد و به علت این ویژگی، بهترین قدم اولیه برای هر کسب و کار آنلاین است.

برخی سایت های قابل ساخت با وردپرس:

 

  • وبلاگ های شخصی
  • شبکه های وبلاگ نویسی
  • شبکه های اجتماعی
  • دانشگاه ها و مدارس
  • سایت های تجاری

 

مزایای وردپرس:

هزینه بسیار کم : از جمله ویژگی های مهم وردپرس کاهش هزینه است که علاوه بر هزینه بسیار کم برای راه اندازی سایت به شما کمک خواهد کرد که دیگر برای هر تغییری که در سایت می خواهید ایجاد نمایید به شرکت طراح سایت خودتون مراجعه نکنید چون شما با استفاده از وردپرس امکان هر نوع تغییری که بخواهید در سایت انجام دهید را در سریع ترین زمان دارید . به عنوان مثال می توانید به نظرات رسیدگی کنید، نوشته ای جدید ایجاد کنید و منتشر کنید و یا کاربران را مدیریت کنید و خیلی از کارهای دیگر…

سئو بالا : وردپرس به صورت کاملا استاندارد کد نویسی شده است ، و به تمام استاندارد های وب اهمیت داده شده است که همین امر باعث سئوی بالای سایت شما و به دست آوردن جایگاه بالا در نتایج گوگل می شود. البته می توانید با گذراندن دوره های آموزش سئو نیز این مهارت را به دست آورید.

رایگان بودن وردپرس: همانطوری که در اول مطلب هم  برای شما بیان کردم وردپرس رایگان می باشد و شما می توانید بروزرسانی های آن را هم به صورت کاملا رایگان دریافت کنید.

امنیت وردپرس : امنیت وردپرس بسیار بالاست اما به شرطی که که شما آن را همیشه بروز نگه دارید .

ظاهر جذاب : وردپرس با هزاران قالب آماده ای که در سطح وب دارد به شما این امکان را خواهد داد  که سایتی با ظاهری بسیار جذاب نسبت به سایت های دیگر داشته باشد. و حتی به راحتی و بدون کد نویسی خود شما قالب های مد نظر خود را بسازید.

ارتباط با شبکه های اجتماعی مختلف :یکی دیگر از ویژگی های مهم وردپرس که به وسیله ی افزونه ها این امکان برای شما فراهم می شود ارتباط با شبکه های اجتماعی مختلف از جمله: توییتر، اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و…است و مشتریان خود را از مطالب جدید و تغییرات سایت باخبرسازید.

 

انعطاف پذیری وردپرس : می شود گفت وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای جهان می باشد که همه می توانند آن را هر طور که می خواهند ویرایش کنند و به وسیله افزونه وردپرس که تعداد آنها بسیار زیاد است هر امکاناتی را که نیاز دارند تنها با چند کلیک ساده به سایت خود اضافه کنند.

وردپرس یا سایر سیستم های سایت ساز؟!

طبق آمار رسمی وردپرس، ۳۳% از وب سایت ها از وردپرس استفاده می کنند!

 

در محیط وب و همچنین در میان کاربران مختلف، اینگونه مباحث زیاد مطرح است که طرفداران هر کدام از سیستم های مدیریت محتوا، سعی دارند تا نرم افزار محبوب خودشان را به عنوان سیستم مدیریت محتوای برتر، معرفی کنند؛ اما حقیقت آن است که چنین بحث هایی فرد را به یاد بحث های انجام شده میان کاربران و طرفداران ویندوز و لینوکس می اندازد و تمام این ها در حالی است که طرح اینگونه مباحث از پایه دچار اشکال است. چرا که هر کدام از این نرم افزارها و یا سیستم عامل ها، برای محیط ها و کاربردهای خاص خودشان طراحی شده اند و مناسب همان کار هستند. برای روشن شدن بحث تصور کنید از شما سوال کنند که به نظر شما یک خودروی سواری بهتر است، یا یک خودروی سنگین؟ خب قطعا پاسخ شما این خواهد بود که هر کدام از این ها برای کار خاصی طراحی و ساخته شده اند و نمیتوان به طور کلی چنین مقایسه ای را انجام داد.

اما روی هم رفته سیستم وردپرس از لحاظ موتورهای جستجو یا سئو، از لحاظ سرعت بارگزاری، کیفیت خدمات، آسانی کاربرد و همچنین امنیت و افزونه های مختلف جایگاه بسیار خوبی دارد و پیشنهاد می کنیم که از این سرویس استفاده کنید.

علاوه بر ویژگی های فوق، وردپرس قابلیت دسترسی راحت برای ویرایش را داراست .بنابراین اگر می خواید سایت وردپرسی خود را راه اندازی کنید، با ما تماس بگیرید تا با کمترین هزینه این کار را برای شما انجام دهیم.مراحل طراحی سایت وردپرس به این صورت است که ابتدا درخواست شما با توجه به نوع سایت درخواستی بررسی و برآورد قیمت و اعلام میگردد. سپس سایت شما بنابرتقاضای مشتری ، وردپرس یا برنامه نویسی ، سایت شما طراحی و به شما تحویل خواهد شد.

امنیت وردپرس

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین موارد پس از راه‌اندازی سایت و یا هر نوع نرم‌افزاری مسئله امنیت آن می‌باشد تا بتوان از نفوذ و سوءاستفاده هکرها در آن جلوگیری کرد، وردپرس نیز از این قائله مستثنی نبوده و در هربار به‌روزرسانی موارد امنیتی و راه‌هایی که ممکن است تا از طریق آن به وبسایت‌ها نفوذ شود را مورد بررسی قرار داده و باعث سد راه نفوذ کنندگان می‌شود، اما رفع مشکل به این معنی نیست که آن را یک سیستم غیرایمن تلقی کنید. ایمنی در دنیای وب را نمی‌توان به هیچ وجه به صورت 100 درصد تضمین کرد، چرا که اگر بسته نرم‌افزاری وردپرس شما به صورت کامل نیز به‌روز و ایمن باشد از راه‌های دیگری همچون انتخاب هاست غیرمناسب نفوذ کنندگان قادر خواهند بود تا سایت شما را هک کنند، بنابراین قبل از انجام هر کاری سعی کنید که یک هاست مطمئنو امن برای وردپرس خریداری کنید، سپس از افزونه ها و قالب های اورجینال وردپرس استفاده کنید و همواره وردپرس خود را بروز نگه دارید.

وردپرس و روابط خوب آن با موتورهای جستجو

خوشبختانه وردپرس به گونه‌ای طراحی و کدنویسی شده است که با موتورهای جستجو نظیر گوگل به صورت استاندارد و بسیار مناسبی بهینه‌سازی شده است. که بر همین اساس در میان CMS های موجود به جرئت می‌توان گفت که وردپرس از نظر SEO و یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو بهتر عمل کرده و بر همین اساس یک گزینه عالی برای راه‌اندازی وبسایت خواهد بود، بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر قصد استفاده از هرگونه قالب و افزونه وردپرس در سایت خود را دارید حتما در طراحی خود از شرکت و یا شخصی بخواهید که در طراحی خود سئو و بهینه‌سازی قالب را مدنظر قرار داده و به صورت بهینه و بالاترین سطح ممکن از آن استفاده کند. 

واقعا باید به وردپرس اطمینان کنم؟!

اگر نسبت به استفاده از وردپرس برای راه‌اندازی سایت خود دو دل هستید و یا اینکه هنوز قانع نشده‌اید، چه چیزی بهتر از مقایسه سایت‌های استفاده‌کننده از آن خواهد بود؟! برای اطمینان از محبوبیت نسبت به استفاده از وردپرس می‌توان به سایت‌هایی مثلنیویورک تایمز، سی ان ان، Forbes و روییترز اشاره کرد که در فهرست استفاده‌کنندگان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستند. تا به امروز می‌توان گفت که بیشتر از 68 میلیون سایتی که از وردپرس استفاده می‌کنند، همین موضوع باعث شده است تا آن را به محبوب‌ترین نرم افزار وبلاگ‌نویسی تبدیل کند. این سیستم، به اندازه کافی انعطاف پذیر بوده که بلاگ نزدیک به 500 کمپانی پرسود و مجلات دوره ای از آن استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی نهایی!

در این مقاله دانستیم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سایت‌ساز است که با استفاده از آن می‌توان اقدام به طراحی و ساخت سایت کرده و با استفاده از قالب وردپرس و افزونه وردپرس که این سیستم در اختیار ما می‌گذارد قادر خواهیم بود تا با استفاده از توابع وردپرس برای نمایش هر نوع محتوا و اطلاعاتی در سایت وردپرسی خود بپردازیم. علاوه بر این با سئو و بهینه‌سازی وردپرس آشنا شدیم و دیدیم که وردپرس در میان CMS های موجود از سئوی بالاتری برخوردار بوده و به همین دلیل بهترین گزینه برای ما خواهد بود تا در طراحی خود از آن استفاده کرده و با ایجاد یک رابطه گرم و صمیمی در موتورهای جستجو ترافیک بالاتری را ازآن خود نماییم، همچنین پشتیبانی وردپرس و فراوانی آن در منابع آموزش وردپرس ، فروشندگان قالب و افزونه وردپرس و سایت‌های خدمات دهنده در پشتیبانی وردپرس نیز به حد کافی وجود دارند که می توان با استفاده از آنها به رفع مشکلات و نیازهای خود بپردازید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۱
محمد منصوری

نظرات  (۱)

مقاله یخیلی خوبی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی